Friday, October 29, 2010

Mr. Tigger, Mr. Crocs dan Mr. RATatouille

*harimau?*


Adalah seorang hamba Allah ni , dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan.Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.​.​.​.​aauuummmmm!​!​!​!​!​.​.​.​.​ bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi harimau yg lapar tu menunggunya.


mr.crocs



Si hamba ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri. sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir cam ner nak selamat tetiba dengar bunyi kocakkan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!...Ya Allah.​.​.​.​.​lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi. naik ke atas ikut tali yg hamba allah tu bergayut. sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.​.​.​.​camner ni.

mr. Tom


Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Dia naik mengikut tali tadi, cit!​cit!​cit!​cit!​ Sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu.

"Cis,lagi satu . Macam aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya."

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya.

"Macam mana nih..."

Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba ... terdengar satu bunyi.​.​.​.​uuuuuuuuuuuuu.​.​.​Bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si Hamba Allah ni tadi.



Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata,

"Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedapmadu ni."

Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah.


Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua.

Harimau yang mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-​ingatlah.​

2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.

ugh...


Tali yg tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

Tikus putih dan hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yg sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali.

Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah memang sentiasa ingat.


Waktu Senang, Susah Ingat? Waktu Susah, Senang Ingat?


*Ingat dan BerIngatlah Selagi Kita Mampu Untuk Ingat Di Dunia Ini*

Wallahu a'lam.

Saturday, October 23, 2010

Apa itu Ujian Allah SWT?.

**uji.. uji... 1,2,3...**


Apa itu Ujian Allah SWT?.


Ujian adalah ketahanan iman seseorang terhadap dugaan lahir dan batin yang menimpa, yang sudah pasti ada hubung kait dengan kehidupan yang kekal abadi di alam akhirat kelak.



Jika ia lulus ujian, Alhamdullilah, ia akan beroleh Surga!. Tetapi jika ia gagal, ia akan disumbat ke dalam Neraka Allah!. Waliyazubillah!.

lulus?




Ujian datang kepada semua golongan, baik kecil besar, tua muda, kaya miskin, beragama Islam atau kafir. Yang kaya teruji, yang miskin juga teruji!.



Daripada teruji kosong begitu, lebih baiklah teruji dalam keadaan kita dalam kehidupan Islam sepenuhnya!. Boleh juga dapat pahala sabar yang tiada tandingan balasannya, esok!.

Setiap ujian ada hikmah2 kebaikan dari Allah SWT yang tidak dapat dicungkil oleh akal biasa manusia.

Antaranya:-


HAKIKAT 1 : Hapus Dosa @ Tingkat Darjat

Ada dua tujuan besar yang tersirat daripada ujian Allah SWT, iaitu:-
1) Untuk menghapus dosa (jika ia seorang fasiq atau zalim), dan
2) Untuk meningkatkan darjatnya di sisi Allah SWT (jika ia tidak punya dosa!).

Ringkasnya, tuhan nak bagi pahala kepada orang yang sabar dan redha dengan takdir illahi.



HAKIKAT 2 : Ujian Berbentuk Nikmat – Ujian Paling Sukar

**it's mine**

Ujian didatangkan dalam dua bentuk, iaitu:-
a) Ujian berbentuk Susah (seperti kemalangan, kematian, kebakaran, dll).

b) Ujian berbentuk Senang (seperti nikmat banglo, ferrari, wanita, kuasa, 4.0  dll).

CGPA 4.0! Insya Allah.




Dari kedua ujian ini, ujian berbentuk nikmat yang paling sukar untuk diatasi. Hampir2 manusia boleh gelap mata dan lupa daratan kerananya.



Sebagaimana sabda Nabi SAW, "Kita kembali dari Perang Badar, kepada perang yang lebih besar".

Terkejut para sahabat. "Iaitu perang melawan hawa nafsu dan syaitan".

(Berkehendakkan balak, minyak, kuasa dan harta itukan nafsu!)


Maka, kepada puak2 korporat atau yang berkehidupan mewah, berhatilah2 dengan ujian berbentok nikmat ini. Sebab tidak semestinya pemberian nikmat itu atas keredhaan Allah SWT.



Ada juga nikmat diberi tanpa keredhaan Allah SWT, iaitu disebut ‘istidraj’. Sebab kalau tak bagi jugak,... boleh jadi rosak atau jahanam satu negara dibuatnya!.


Kerana itu Allah SWT telah berfirman, kira2 yang bermaksud, "Jika Aku mengkehendaki akan seseorang itu beroleh keburukan hidup di akhirat, akan Aku bagi dia secukup2nya nikmat di atas dunia ini, supaya di akhirat nanti tidak ada sebab untuk Aku merasa belas atasnya untuk menyumbat akan ia ke dalam api neraka yang panas membakar!.
"




Andai Anda Bersifat Seperti Api(RakusMembakar),
Pulang Anda Pada Api.

Fikirkan...
walain syakartum la azidannakum!




Wallahu a'lam... 
Edited By;
AhmadAminuddin=)

Saturday, October 9, 2010

Salam-bersalaman. Apa Batasnya?

Salam

Awwalan(1stly), Ingin saya memohon maaf diatas kesibukan saya sehingga menyebabkan sesawang ini sedikit bersawang.  Namun, dengan masa yang ada saya cuba manfaatkan kembali untuk menulis dan menambah post disini. (Semoga Terus Tsabat).

Budaya salam-bersalaman sudah sebati dengan tradisi dan adat kita, tatkala kita berjumpa, ziarah, beraya, mengucapkan tahniah, menyapa, perjumpaan, mesyuarat, perjanjian dan pelbagai lagi. Kita sering mengamalkannya, namun tahukah kita apa batas-batasnya? Disini terdapat beberapa persoalan yang ingin saya kongsikan bersama....

1. Ketika menghadiri temuduga, penemuduga (perempuan) menghulurkan tangan untuk bersalam. Adakah harus kita bersalam dalam situasi tersebut di mana jika tidak bersalam, mungkin kita gagal dalam temuduga?

2. Sewaktu menjelaskan bayaran bas sekolah, pemandu sengaja menyentuh tangan pelajar perempuan, lebih-lebih lagi pelajar yang bertudung labuh. Apakah hukumnya? Apa tindakan yang patut diambil?


Hukum:
Haram bersalam lelaki dengan perempuan yang bukan muhrim walaupun sepupu.

Ulama / kitab yang berpegang dengan pendapat tersebut:
1. Mahmud Abdul Hamid Al-Ahmad, pendakwah di Emiriah Arab Bersatu di dalam kitabnya:فتاوى تهم المرأة المعاصرة 


2. Ensiklopedia Fiqh Kuwait / الموسوعة الفقهية الكويتية

3. Fatwa-fatwa   اللجنة الدائمة للبحوث


4. Dr. Abdul Karim Zaidan di dalam kitabnya: المفصل في أحكام المرأة


Dalil-dalil:
1. Kata Aisyah r.a.: Tangan Rasulullah tidak pernah menyentuh tangan mana-mana perempuan. Apabila melakukan baiah, baginda membacakan ayat al-Quran dan bersabda: Sesungguhnya aku telah membaiah kamu - Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ahmad -

2. Sabda Rasulullah: Sesungguhnya aku tidak bersalam dengan perempuan - Diriwayatkan oleh Ahmad dan an-Nasaie-

3. Diriwayatkan oleh Ma'qil bin Yasar bahawa Rasulullah bersabda: Sekiranya kepala seseorang dicucuk dengan jarum diperbuat daripada besi adalah lebih baik baginya daripada menyentuh perempuan yang tidak halal baginya.



Wallahu a'lam...

Anda Mungkin Meminat | You May Interest

Related Posts with Thumbnails