Tuesday, May 8, 2012

Maka Variasikanlah

بسم الله الرحمن الرحيم 
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Variasi Itu Indah?

 Ibnu Atahillah meninggalkan kepada kita perbendaharaan ilmu. Kita berpeluang mencungkilnya. Oleh kerana zaman berbeza dan fenomena berbeza; kita cuba juga memahaminya.

 "Ketika Allah S.W.T mengetahui bahawa engkau mudah jemu, Maka dia warnai (pelbagaikan) ketaatan (ibadah). Dan ketika Dia Mengetahui yang engkau juga rakus, maka Dia bataskankan (rasa kurang) kita pada masa-masa tertentu. Supaya kita tumpukan kepada ibadah solat. Solat bukan sekadar buat, kerana tidak semua yang solat itu benar-benar mendirikannya"


 لَمَّا عَلِمَ الحَقُّ مِنْكَ وُجُوْدَ المَلَلِ لَوَّنَ لَكَ الطَاعَاتِ، وَعَلِمَ مَا فِيْكَ مِنْ وُجُودِ الشَّرَهِ فَحَجَرَهَا عَلَيْكَ فِي بَعْضِ الأوْقَاتِ: لِيَكُوْنَ هَمُّكَ إِقَامَةَ الصَلاَةِ، لَا وُجُوْدَ الصَلَاةِ؛ فَمَا كُلُّ مُصَلٍّ مُقِيْمٌ 

"....Maka Dia Warnai Ketaatan..."


Syukur kerana Allah S.W.T pelbagaikan kepada kita ketaatan atau ibadah. Kita tahu yang wajib, yang sunat, yang sunnah, yang utama dan yang penting. Malah yang sesuai dengan keperluan dan umur kita pula.

 Ada yang tumpu pada wajib sahaja, sehingga keringlah hidupnya dari kemanisan lain. Ada yang tumpu satu ibadah sahaja, lalu tidak dapat meghayati kenapa Allah pelbagaikan.

 Ada yang ditakutkan dengan bida'ah, tanpa terus mengkaji, lalu tidak melakukannya.

 Allah beri kita ujian anak tak ikut program Jemmah; malah jauh dari Islam. Ada yang diuji kesihatan atau kebahagiaan rumahtangga atau kesempitan rezeki,hutang.
Ada yang diuji dengan gangguan,sihir atau saka.

 Kesempitan dan keterbatasan itu mengherit kita untuk pelbagaikan ketaatan dan ibadah serta tambah kualiti dan kuantiti solat.

 Pelbagaikan ibadah seperti infaq samada kepada jemaaah, orang miskin, anak yatim, mangsa bencana alam, sahabat yang kepayahan....

 Pelbagaikan ketaatan seperti dengan banyakkan zikir, tambah wirid quraan, iktikaf, puasa, ziarah.

 Pelbagaikan ketaatan dengan sabar dengan "kerenah Manusia dan Masyarakat", jamu sahabat handai, banyak dan banyak lagi...

 Tambah kualiti dan kuantiti solat sangat penting untuk rapat dan rapat kepada Ilahi....

Variasi Ibadah memberikan kita pelbagai rasa dalam melakukan ketaatan lantas insya allah memberikan rasa enak dalam mengerjakannya

Perbanyakkan Variasi Perbanyakkan Kuantiti Dan Yang Paling Penting Perbanyakkan Kualiti




Wallahu a'lam... =)

No comments:

Post a Comment



Anda Mungkin Meminat | You May Interest

Related Posts with Thumbnails